Asset Publisher Asset Publisher

HISTORIA

Od zarania dziejów człowiek był związany z lasem, który dawał mu schronienie, żywił, ubierał. I nie dość, że człowiek nic nie oferował w zamian, to jeszcze wydzierał pradawnym puszczom całe połacie ziemi i zamieniał w uprawne pola, albo pokrywał miejskim brukiem. Brał, bo uważał, że mu się należy, zostawiał po sobie zniszczoną przyrodę. Na szczęście wraz z upływem czasu wzrosła świadomość ludzi i dostrzegli problemy, które w środowisku naturalnym spowodował rozwój cywilizacji.

Przyszedł moment, w którym kontrolowane korzystanie z dóbr lasu stało się koniecznością.
I wiadomo było, że nie mogą zająć się tym osoby przypadkowe. Pierwszymi gospodarzami lasu byli ci, wybrani przez króla, którzy na co dzień z nim pracowali i wyróżniali się sumiennym wypełnianiem obowiązków. Z dnia na dzień najlepsi spośród strzelców, bartników, borowych czy smolarzy, stali się urzędnikami królewskimi, którzy mieli dbać nie tylko o obfitość na dworskich stołach, ale kontrolować stan lasów, zwierzyny, ścigać kłusowników i egzekwować od ludności przestrzeganie ustanowionych praw. Pierwszym i niezwykle ważnym dokumentem, bo zawierającym podstawy ochrony zasobów leśnych, był Statut wiślicki wydany przez Kazimierza Wielkiego w 1347 roku. Na jego mocy zabroniono kradzieży drewna, wypalania drzew bartnych oraz lasów. Później przyszedł czas na ochronę cisa, cenionego ze względu na sprężyste drewno, idealne do wyrobu łuków, wprowadzenie zakazu parcelacji i wylesiania puszcz królewskich, i ustalenie okresów ochronnych dla niektórych gatunków. Ustalono też dotkliwe kary, które nakładano na amatorów nielegalnych polowań. Ale lasy pozostające w rękach wielu właścicieli, często nastawionych na szybki zysk lub po prostu słabych gospodarzy, charakteryzowały się niestabilną kondycją, która źle rokowała na przyszłość. Mimo że kadra doświadczonych leśników była coraz liczniejsza i chętnie korzystali z jej usług światli właściciele ziemscy, nadal liczył się przede wszystkim surowiec – zwiększano pozyskanie drewna, kory, owoców leśnych. Surowcowy model leśnictwa, stosowany przecież w całej Europie, stał się przekleństwem w czasach wojen i zaborów.
 

Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Zarządzanie w praktyce – Lasy Państwowe i studenci UŁ razem dla edukacji

Zarządzanie w praktyce – Lasy Państwowe i studenci UŁ razem dla edukacji

6 maja w siedzibie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Łodzi odbyło się kolejne spotkanie w ramach współpracy z Wydziałem Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Rozmawiano o strukturze Lasów Państwowych, finansowaniu, a także o możliwościach praktyk i poznawania leśnictwa w terenie.

To kontynuacja zainicjowanej wcześniej współpracy RDLP w Łodzi z Wydziałem Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Tym razem w spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Studenckiego Koła Naukowego Rachunkowości SIGMA oraz Studenckiego Koła Naukowego Stratolog. Spotkanie prowadził Pan Michał Stebnicki, Zastępca Dyrektora RDLP w Łodzi ds. Ekonomicznych. Głównym celem było przybliżenie studentom zasad funkcjonowania Lasów Państwowych, w tym m.in. systemu zarządzania, ustawy o lasach, roli funduszu leśnego oraz działań podejmowanych przez LP w skali regionu i kraju.

 

Wiedza z pierwszej ręki

Podczas spotkania studenci mieli okazję poznać praktyczne aspekty zarządzania jednostką organizacyjną Lasów Państwowych. Poruszono także kwestie związane z gospodarką leśną, finansowaniem i codzienną działalnością administracyjną. W odpowiedzi na duże zainteresowanie pojawiła się propozycja organizacji praktyk studenckich, które pozwolą uczestnikom zdobyć cenne doświadczenie zawodowe i spojrzeć na zarządzanie od strony realnych wyzwań terenowych.

 

Z sali wykładowej do lasu

Zaplanowano także wizytę studentów w jednym z nadleśnictw RDLP w Łodzi – odbędzie się ona na przełomie maja i czerwca. Będzie to okazja do zapoznania się z działalnością jednostki terenowej i poznania pracy leśników "od środka".

 

Rozwijamy partnerstwo naukowo-praktyczne

Spotkanie jest kolejnym etapem realizacji porozumienia między RDLP w Łodzi a Wydziałem Zarządzania UŁ, które zakłada m.in. wspólne badania naukowe, organizację obozów naukowych, konkursy na prace dyplomowe oraz wzajemne wsparcie w zakresie edukacji i zarządzania.