Asset Publisher Asset Publisher

OBIEKTY EDUKACYJNE

Na terenie nadleśnictw RDLP w Łodzi funkcjonują różnorodne obiekty przygotowane na potrzeby realizacji zadań z zakresu edukacji leśnej, pomocy szkołom w ich działaniach zbieżnych z zadaniami edukacji leśnej oraz na potrzeby wszystkich gości lasu.

Na terenie nadleśnictw RDLP w Łodzi funkcjonują różnorodne obiekty przygotowane na potrzeby realizacji zadań z zakresu edukacji leśnej, pomocy szkołom w ich działaniach zbieżnych z zadaniami edukacji leśnej oraz na potrzeby wszystkich gości lasu.

 

Na potrzeby edukacji udostępniliśmy 52 leśne ścieżki edukacyjne pozwalające realizować różnorodne tematy przyrodnicze i leśne. W części są to ścieżki przygotowane przez nadleśnictwa a w części we współpracy z parkami krajobrazowymi czy innymi podmiotami.

Ścieżki te to pętle zamknięte, otwarte lub łączniki pomiędzy dwoma miejscami parkowania. Każda wyposażona jest w kilka do kilkunastu oznakowanych przystanków, gdzie proponowana jest realizacja określonego tematu w zakresie odpowiadającym wiekowi grupy. Większość przystanków posiada tematyczne tablice poglądowe.
Są też ścieżki bez tablic, wyposażone w słupki z numerem przystanku. Na takie ścieżki należy zabierać odpowiedni scenariusz zajęć dostępny u organizatora ścieżki. Ścieżki najczęściej mają też przygotowane miejsce odpoczynku i realizacji podsumowania przeprowadzonych tematów. Po ścieżkach tych można wędrować według własnych projektów zajęć, można korzystać z materiałów pozwalających je przygotować, lub w oparciu o dostarczane przez organizatora ścieżki zestawy scenariuszowe i karty pracy.
W wielu nadleśnictwach można też umówić się na przeprowadzenie zajęć przez leśnika. Zajęcia z udziałem pracowników nadleśnictw są oczywiście możliwe w miarę możliwości czasowych tych pracowników i najmilej widziane są propozycje takich zajęć jako podsumowanie zajęć prowadzonych samodzielnie czy cyklu samodzielnie prowadzonych zajęć.

 

Na terenie dyrekcji funkcjonują 73 punkty edukacyjne pozwalające na prowadzenie różnorodnych działań edukacyjnych bez konieczności wędrowania, w oparciu o możliwości punktu. Są to wybrane przez nadleśnictwa miejsca posiadające potrzebne walory dla organizacji zajęć. Walorami tymi mogą być określone warunki techniczne (np. przy szkółce czy nadleśnictwie), bogactwo przyrody czy też bliskość miejsca w stosunku do szkoły czy szkół. Tego typu miejsca są najczęściej przygotowywane w kontakcie ze szkołami tak by spełniały najistotniejsze potrzeby i oczekiwania. Z reguły jest tam miejsce do prowadzenia zajęć, czasem z zadaszeniem, często informacja wizualna lub zlokalizowane w niewielkim promieniu punkty pozwalające na prowadzenie konkretnych tematów. Punkty lokalizowane przy obiektach Nadleśnictw z najczęściej mają więcej udogadniającej infrastruktury choć bywają dalej położone od potencjalnych użytkowników.

 

Dysponujemy również 12 izbami edukacyjnymi dającymi spore możliwości prowadzenia edukacji leśnej jak i spełniania oczekiwań nauczycieli oraz różnorodnych grup pragnących z tej oferty skorzystać.